قبل از آشنایی با انواع آسانسور ابتدا مجددا به تعریف کلی آسانسور میپردازیم. با بال ایمن فراز همراه باشید.
آسانسور یا بالابر وسیلهای برای انتقال از طبقهای به طبقه دیگر در ساختمانهای مختلف میباشد و یا میشود گفت اتاقک متحرکی است که میتوان توسط آن به طبقات بالا یا پایین رفت. بهعبارت دیگر ، آسانسور به مجموعه تجهیزات حمل و نقل گفته میشود که انتقال عمودی مردم و یا وسایل بین طبقات ساختمان را فراهم مینماید. یک آسانسور توسط موتور آسانسور نیروی لازم برای حرکت عمودی یه سمت بالا و پایین کابین را فراهم میکند. همچنین فرمانهای لازم برای توقف خودکار و کنترل آسانسور توسط تابلو فرمان آسانسور انجام میشود.
انواع آسانسور ها از لحاظ نحوه وارد شدن نیروی محرکه به کابین آسانسور به چهار دسته کلی تقسیم میشوند:
- آسانسور کششی
- آسانسور هیدرولیک
- آسانسور وینچی
- آسانسور مغناطیسی
آسانسور کششی (Traction Elevator)
بیشتر آسانسورهایی که در ایران نصب میگردد از نوع کششی است. نحوه کار این نوع آسانسورها بر اساس نیروی اصطحکاکی است که بین سیم بکسلهای متصل به کابین و فلکه کششی موتور بوجود میآید ؛
بدین صورت که آسانسورهای کششی در واقع در بالای خود دارای فلکه (قرقره) می باشند که روی موتور آسانسور جای گرفته و سیستم بکسل ها دور آنها وجود دارد و سیستم بکسلها از یک سر به کابین آسانسور و از سر دیگر به قاب وزنه آسانسور متصل هستند و با حرکت فلکه موتور در دو جهت مختلف حرکت رو به بالا یا پایین کابین آسانسور انجام می شود. در واقع کابین آسانسور در چاه آسانسور بصورت معلق بوده و به این سیستم، سیستم تعلیق آسانسور میگویند.
آسانسور هیدرولیک (Hydraulic Elevator)
در آسانسور هیدرولیک جابهجایی کابین آسانسور فقط توسط جک بالابر خاصی انجام میشود که از نوع جک و موتور هیدرولیک (روغنی) میباشد. در واقع در این نوع آسانسور دیگر موتوری در بالای چاه آسانسور وجود ندارد بههمین دلیل طبیعتا پشت بام خانه زیباتر خواهد بود. البته باید توجه کنید که بدلیل ساختار این نوع آسانسور فقط تا ۵ یا ۶ طبقه پاسخگو است در حالیکه آسانسور کششی طبقات بسیار بالاتری را پشتیبانی میکند.
نکته دیگر درمورد اسانسور هیدرولیکی این است که هزینه موتورهای هیدرولیک بسیار بالاتر از موتور آسانسور کششی میباشد بههمین خاطر در ایران کمتر از آسانسور هیدرولیکی استفاده میشود؛ همچنین نکته قابل توجه در آسانسورهای هیدرولیک این است که خیلی از افراد تصور میکنند مصرف برق این آسانسورها نسبت به آسانسورهای کششی بسیار بالاتر است ولی این مورد درست نیست؛ برخلاف تصور عمومی این آسانسورها مصرف برق بالایی ندارند چرا که کار موتور هیدرولیکی و فشار روغن فقط در حرکت به سمت بالا نیاز است و برای حرکت کابین آسانسور به سمت پایین نیازی به کار موتور و ایجاد فشار روغن نیست و برای حرکت به سمت پایین موتور هیدرولیکی خاموش است و فقط با با بازکردن شیر و تخلیه کنترل شده روغن جک هیدرولیک ، کابین آسانسور به آرامی به سمت پایین میرود.
از فواید اسانسور هیدرولیکمیتوان به موارد زیر اشاره کرد:
خرابی و استهلاک کمتر قطعات نسبت به آسانسور کششی
حرکت بسیار نرم در استارت اولیه
سازه لازم برای این نوع آسانسور سبکتر است .
تنظیمات بسیار دقیقتر برای ایست در طبقات مختلف
می توان آسانسورهای باربری و فوق العاده پرقدرتی ساخت
آسانسور وینچی
نوعی آسانسور است که با زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به آن وارد میشود. در این نوع آسانسورها قاب وزنه وجود ندارد.
آسانسور مغناطیسی
آسانسور مغناطیسی جدیدترین تکنولوژی در صنعت آسانسور است.در این آسانسورها ریل های آسانسور و تجهیزات متصل به دیواره چاه آسانسور مغناطیس دائم دارند که در نقش استاتور موتور هستند. با رسیدن جریان برق به استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد شده و به روتور القا میشود
مزایا و معایب فناوری آسانسور مغناطیسی
آسانسورهای مغناطیسی ارزان ، سریع ، ایمن ، ساکت هستند و طول عمر بیشتری دارند. در این آسانسورها ببین قرقره و طناب تماسی وجود ندارد و آسانسور تعلیق اصطکاک کمتری دارد. بنابراین این آسانسورها سرعت بسیار بالایی داشته و در ساختمانهایی با ارتفاع بلند مورد استفاده قرار میگیرند. فناوری مغناطیسی با وحود استفاده از برق فناوری کممصرفی تلقی میشود. همچنین میتوان به این نکته اشاره کرد که با مصرف برق هیچ گونه دی اکسید کربن به وجود نمیآید این آسانسورها به دلیل استفاده از بافرهای برقی بیخطر از سیستم ایمنی بالایی برخوردارند. از معایب آسانسورهای مغناطیسی این است که مسیرهای راهنما نسبت به راهنماهای معمولی که توسط آسانسورهای معمولی استفاده میشود، هزینه بیشتری دارند. تعمیر و نگهداری آن ها ارزان تر است و اما با گذشت زمان هزینههای زیادی خواهند داشت.
به بررسی انواع آسانسور با نیرو محرکه های مختلف پرداختیم، سوال های خود را با تیم بال ایمن فراز به اشتراک بگذارید، ما در اولین فرصت پاسخگو خواهیم بود.