جستجو کردن
Close this search box.

آیا آسانسور ها سقوط می‌کنند؟


سقوط آسانسور

امروزه بسیاری از فعالین این حوضه اتفاق نظر دارند که در دنیای امروز سقوط آسانسور اتفاق نخواهد افتاد، اما با این فرض که این حادثه رخ داد، واکنش ما در برابر این حادثه چگونه باید باشد ؟

در ادامه موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • برای زنده ماندن در آسانسور درحال سقوط باید چکار کرد ؟
  • آیا امکان سقوط آسانسور وجود دارد؟

این روز ها خبر مربوط به سقوط آسانسور کم به گوش میرسد. اما اگر این حادثه رخ داد چگونه باید عمل کنیم تا از آسیب و خسارت های جبران ناپذیر این اتفاق جان سالم بدر ببریم ؟

آیا امکان سقوط آسانسور وجود دارد؟

جواب این پرسش تقریبا خیر است، با خواندن مطلب زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید:

در بسیاری از فیلم های سینمایی می‌بینید که بطور مثال آسانسور از طبقه هشتم یک ساختمان سقوط می‌کند یا اینکه با قطع شدن برق ساختمان آسانسور سقوط می‌کند. در ادامه مطلب به نکات جالبی راجع به آسانسورها اشاره می‌کنیم :

  1. همه آسانسورها دارای یک ترمز بسیار قوی هستند، بطوری که در مواقع عادی این ترمز همیشه فعال هست و توقف آسانسور در جلوی هر طبقه یکی از وظایف این ترمزها است.
  2. پاراشوت یا سیستم ایمنی: درواقع همان ترمز جانبی است که در مواقع اضطراری می‌باشد، به این صورت است که در لحظه ای که اگر سرعت آسانسور از مقدار تعیین شده تجاوز کند و یا کابل های کشنده آسانسور شل شده باشند، فعال شده و مانند دو فک و بصورت مکانیکی جلوی حرکت کابین را می‌گیرد. ترمز دوم هیچ وابستگی به برق نداشته و درصورت قطعی برق هم بصورت اتوماتیک وارد عمل شده و از حرکت آسانسور جلوگیری می‌کند.
  3. هر کابین آسانسور حداقل دارای چهار کابل کشنده قوی (بگسل) می‌باشد که این بگسل ها کاملا مستقل و بصورت جدا از یکدیگر عمل می‌کنند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
  4. در چاهک آسانسور که پایین ترین قسمت آسانسور است، چهار ضربه گیر متصل به چهارچوب  تعبیه شده که جنس آنها از پلی اورتان، فنری یا هیدرولیکی می‌باشند تا اینکه اگر کابین آسانسور از حد مجاز پایین تر آمد به ضربه گیر ها برخورد کند.
  5. درب های کابین آسانسور ها در هر لحظه و هر موقعیت قابل باز شدن توسط مسئول مربوطه می‌باشد لذا امکان اینکه در آسانسور حبس شوید وجود ندارد.

 

اگر در آسانسور حبس شدیم چه کنیم ؟

تنها موردی که در سیستم آسانسورها باعث نگرانی می‌شود، قطع شدن برق یا وجود نقص فنی آسانسور است که آن هم حداکثر بمدت ده دقیقه قابل تعمیر می‌باشد. اگر نقص موجود قابل تعمیر شدن نبود، اپراتور آسانسور بصورت دستی و با اهرم مخصوص می‌تواند کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه هدایت کند. در استفاده از آسانسور همیشه از ایمن بودن آن مطمئن شوید و بعد از آن استفاده کنید. پاره شدن کابل یا سقوط آسانسور بدلیل عمل نکردن ترمز امکانپذیر است اما به ندرت این اتفاق می‌افتد.

خوب است که بدانید با استناد به آمار رسمی، بیشتر حوادث آسانسور برای دست اندر کاران آن از جمله سازندگان، تعمیرکاران ، سرویس کنندگان و تکنسین های این صنعت پیش می آید و تمام تلاش این افراد برای ایمنی و رفاه مصرف کنندگان عزیز می‌باشد.

 

ایمنی در اجرای آسانسور و پله‌های برقی

  1. طراحی و اجرای آسانسور در داخل دوربندی پلکان ممنوع است، همچنین درب آسانسورها نباید در مسیر راه خروج (از یک پلکان به پلکان دیگر) باز شود.
  2. ضروریست ایستگاه مشترک پلکان و آسانسور در پارکینگ و سایر طبقات به منظور جلوگیری از ورود دود و گازهای سمی ناشی از حریق به دستگاه پلکان و آسانسور، توسط مصالح مقاوم در برابر حریق و دود دور بندی گردد.
  3. دیوارهای جانبی آسانسور خود ایستا و مقاوم در برابر حریق اجرا گردد.
  4. استفاده از داکت آسانسور جهت عبور لوله های آب، گاز، کابل های برق، فاضلاب و هرگونه روزنه و دریچه به چاه آسانسور به غیر از درب ورودی به چاه غیر مجاز می‌باشد.
  5. موتورخانه آسانسور باید دارای اتاق مستقل با درب مجهز به قفل سوئیچی و پنجره باشد. ضمنا بر روی درب آن پنجره مشبک ۲*۲ سانتیمتر باشد.
  6. در نظر گرفتن سیستم ارتینگ برای آسانسور الزامیست.
  7.  نصب کفپوش لاستیکی به ضخامت حداقل ۶ میلیمتر و به ابعاد مناسب بصورت ثابت مقابل تابلو کنترل آسانسور ضروریست.
  8. دستورالعمل نحوه عملکرد سیستم آسانسور در اتاقک نصب گردد.
  9. کابل تغذیه برق آسانسور بایستی مستقل باشد تا چنانچه بر اثر بروز هرگونه حادثه احتمالی و قطع جریان برق قسمت‌های مختلف، سیستم برق آسانسور همچنان برقرار و فعال باشد.
  10. چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوائی عمل می‌کند لذا راهروی طبقات باید توسط در‌های ضد حریق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه آسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودکش جلوگیری شود.
  11.  نصب علائم ایمنی بمنظور پیشگیری از سقوط افراد به داخل چاه آسانسور و پله برقی ضرروی است.
  12. نصب علائم راهنمای آسانسور و پله برقی در مکان‌های مناسب بنحوی که در تمامی ساعات شبانه روز و با قطع برق بسهولت قابل رویت و تشخیص باشد.
  13. آسانسور‌ها و پله‌های برقی می‌بایست علاوه بر اتصال به شبکه برق شهری به ژنراتور برق اضطراری نیز متصل گردند تا در صورت قطع برق از شبکه شهری، ژنراتور برق مورد نیاز آسانسور‌ها و پله‌های برقی را تامین نماید.
  14. فضای موتورخانه آسانسور می‌بایست به اندازه‌ای در نظر گرفته شده باشد که امکان جای دادن کلیه تجهیزات مربوط به آسانسور و همچنین تردد ایمن افراد مسئول جهت تعمیرات احتمالی را دارا باشد.
  15.  استفاده از دیوار‌های کاذب یا غیر مقاوم در برابر حریق جهت ساخت اتاقک آسانسور اکیدا ممنوع است.
  16. اخذ گواهی ایمنی کیفیت از اداره استاندارد یا شرکت بازرسی و کنترل کیفیت یا مراجع ذیصلاح به هنگام اتمام کار ضروریست و ارائه تصویر گواهی اخذ شده به سازمان آتش نشانی جهت ثبت در سوابق الزامیست.
  17. انبارکردن و گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال درچاه آسانسور، موتورخانه و یا چاهک آسانسور ممنوع است.
  18. در نظر گرفتن تجهیزات کامل ایمنی آسانسور (از قبیل: گاورنر، پاراشوت، میکروسوئیچ‌های کنترل کننده)
  19. استفاده از آسانسور در زمان آتش سوزی ممنوع بوده و بایستی متن زیر در داخل کابین آسانسور جهت استفاده کنندگان نصب گردد: (در زمان آتش سوزی به هیچ عنوان از آسانسور استفاده ننمایید)
  20. توصیه می‌شود آسانسور در مواقع حریق فقط در اختیار افراد ذیصلاح یا آتش نشان‌ها قرارگیرد تا بتوانند با راندمان بیشتر عملیات تخلیه را انجام دهند.
  21. نصب خاموش کننده دستی مناسب، مطابق نظر کارشناسان سازمان آتش نشانی در موتورخانه آسانسور
  22. کابین آسانسور مجهز به آیفون، زنگ خطر، تهویه و سنسور هدایت کابین تا مقابل طبقات در صورت قطع برق باشد.
  23. رعایت مبحث ۱۵ مقرارت ملی ساختمان دراین خصوص الزامی است.

زمان سقوط آسانسور چه کنیم؟

در طول زندگی هر انسان این احتمال وجود دارد که دچار حوادث طبیعی و غیر طبیعی مختلفی شود. شاید بتوان با اطمینان گفت که هیچ کس در طول زندگی خود نمی‌داند که چه اتفاقاتی پیش روی مسیر زندگیش است. یکی از این اتفاقات ممکن است سقوط آسانسور باشد. شاید اولین بار باشد که سوار آسانسور می‌شوید که این اتفاق رخ دهد. همیشه باید آمادگی این اتفاق را داشت زیرا حادثه هیچگاه خبر نمیکند.

قانون پرش هنگام سقوط آسانسور (کاذب)

داستانی بین عوام ردو بدل میشود که اگر زمان برخورد آسانسور پرش کنیم آسیب کمتری متوجهمان میشود و از مرگ نجات پیدا میکنیم. این قضیه افسانه ای بیش نیست. در مرحله اول بهتر است بدانید که به دلیل ایجاد سرعت نسبی ، پرش در آسانسور چندان تاثیری ندارد. توصیه میشود به هیچ عنوان هنگام سقوط پرش نکنید زیرا هنگام پرش نمیتوان پیش بینی کرد که هنگام فرود کدام عضو بدن ابتدا به زمین برخورد میکند و اینگونه نمیتوان اعضای حیاطی بدن را از خطر حفظ کرد. از طرفی هنگامی که آسانسور در حال سقوط است اگر پرش کنید احتمالا سرتان به سقف آسانسور برخورد خواهد کرد و دچار شکستگی شدید در ناحیه سر و گردن خواهید شد .

ایستادن مستقیم هنگام سقوط بسیار خطرناک است

اگر هنگام سقوط آسانسور بصورت مستقیم ایستاده باشید اتفاق ناخوشایندی خواهد افتاد، زیرا وزنی که در آن لحظه به بدن وارد میشود 10 برابر میگردد و آسیب بسیاری به ستون فقرات شما وارد میشود و احتمال زنده ماندن از این حادثه بسیار پایین می‌آید.

دراز کشیدن

ممکن است خنده دار بنظر برسد، اما ایده دراز کشیدن هنگام سقوط آسانسور بهترین پوزیشن هنگام سقوط است. به صورتی که هنگامی که متوجه شدید کابل آسانسور پاره شده و در حال سقوط هستید کف آسانسور دراز کشیده و دستان خود را محکم پشت گردن گذاشته تا از فشار وارده جلوگیری بعمل آِید. در این حالت کمترین میزان فشار به بدن حاصل میشود و میتوان از خسارت های جانی جلوگیری بعمل آورد.

اگر ارتفاع سقوط زیاد بود و فرصت داشتید میتوانید کت تان را هم زیر سرتان بگذارید . اگر با قوانین فیزیک آشنایی داشته باشید میدانید که هرچه سطح برخورد بیشتر باشد نیروی وارده کمتر میشود .

سقوط دسته جمعی در آسانسور

بصورت معمول اگر 2 نفر هم در آسانسور همزمان باشند بازهم میتوان دراز کشید. اگر تعداد نفرات در آسانسور بیش از دو نفر بود چکار کنیم ؟ در این صورت باید به سرعت روی زمین نشسته و سر و گردن خودرا با دست بقل کنید و به بقیه افراد هم همین توصیه را داشته باشید. بهتر است اگر کت یا کیف دستی هم دارید در زیر خود بگذارید تا متحمل فشار کمتری شوید. اگر فضا برای دراز کشیدن یا نشستن کوچک بود و امکان انجام این حالات فراهم نبود هم با خم کردن زانو ها میتوان از فشار حاصله جلوگیری کرد. امیدواریم که هیچوقت دچار این اتفاقات تلخ نشوید و زندگی آرام و بی دغدغه ای داشته باشید. اگر تا بحال تجربه سقوط آسانسور داشتید در بخش نظرات عنوان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *