برای آشنایی با نوآوری جدید آسانسور مغناطیسی امروز را با بال ایمن فراز همراه باشید. شرکت تولید کننده آسانسور آلمانی Thyssenkrupp در حال توسعه اولین سیستم آسانسور چند کابلی( آسانسور مغناطیسی) در جهان است. این شرکت به تازگی فناوری آسانسور مغناطیسی را برای اولین بار در برج آزمایش نوآوری هدفمند در روتویل، آلمان به اجرا درآورده است که باعث افزایش سطح هیجان در مورد پتانسیل آسانسور مغناطیسی شده است، زیرا تاکنون تمام اسانسورهای برج شرقی برلین ریلی بوده است و به تازگی قرار است چندین سیستم آسانسور مغناطیسی در ساختمان جدید برج شرقی برلین نصب شود که در سال 2019 افتتاح شده است. با استفاده از فناوری جاذبه مغناطیسی (maglev)، توسعه کامل آسانسورهای Thyssenkrupp، پیشرفت بزرگی در فناوری است که از قرن نوزدهم به سختی تغییر کرده است.
آسانسور های مغناطیسی چگونه کار میکنند؟
آسانسورهای مغناطیسی به جای اتصال به طناب ها و قرقره ها برای حرکت به کمک محور(شفت)هایی که دارای میدان های الکترومغناطیسی هستند به سمت بالا و پایین حرکت میکنند که به محرکهای خطی معروف هستند. یک عدد سیم پیچ مغناطیسی که در امتداد این شفتها حرکت میکند، آهنرباهای واقع در کابین آسانسور را دفع کرده و باعث می شود که درست از بالای شفت ها حرکت کند.
این شفت ها قابلیت چرخش دارند و این امکان را به اسانسورهای مغناطیسی میدهند ک علاوه بر حرکت به سمت بالا و پایین(عمودی) به چپ و راست(افقی) هم حرکت کنند،قابلیتی ک هیچگاه در اسانسورهای ریلی شاهد آن نبودیم و برخلاف آسانسورهای کابلی سنتی که فقط یک آسانسور می تواند از یک شفت استفاده کند،در آسانسورهای مغناطیسی چند اسانسور میتوانند از یک محور استفاده کنند. این کابین ها سپس میتوانند روی یک حلقه در اطراف ساختمان، تا حدودی مانند سیستم مترو عمل کنند.
فناوری مغناطیسی به آسانسورها اجازه می دهد آزادانه و خارج از مسیر کابینها در یک محور حرکت کنند، به این معنی که انعطاف پذیرتر از آسانسورهای کابلی هستند. از این نرم افزار برای کنترل حرکت این بالابرها استفاده می شود بدین منظور که مسیرهایی برای هر یک از کابین ها استفاده میشود که برای بهینه سازی سطح ترافیک و مدت زمان سفر کمتر باشد. فناوری Maglev قبلاً با موفقیت در قطارهای گلوله ای ژاپن آزمایش شده است که میتواند به سرعت ۳۷۵مایل در ساعت برسد.
تاثیر اسانسورهای مغناطیسی در طراحی ساختمان های جدید
همانطور که گفته شد اسانسورهای مغناطیسی قابلیت جابجایی در مسیرهای افقی و عمودی را دارند بنابراین این آسانسورها میتوانند به طور قابل توجهی باعث افزایش ظرفیت حمل و نقل ساختمان ها شوند درنتیجه این امر باعث کاهش زمان انتظار برای مسافران می شود، زیرا آسانسورهای جدید هر ۳۰_۱۵ ثانیه میرسند، حتی اگر آسانسورهای جدید در واقع سریعتر از آسانسورهای سنتی نیستند(درحالیکه هستند).
در هزینه، آسانسورهای maglev بسیار بیشتر از سیستم های کابلی سنتی است چرا که اسانسور های مغناطیسی قابلیت حرکت در جهات بیشتری را دارند و سازندگان ساختمان نیازی به ساخت شفت اسانسور مانند گذشته را ندارند. بنابراین، توسعه دهندگان ساختمان در نهایت به احتمال زیاد در هزینه خود صرفهجویی می کنند.
نسل آسانسورهای جدید به توسعه دهندگان هنگام طراحی ساختمان ها عرض جغرافیایی بیشتری میدهد. اسانسور های سنتی حدود ۴۰درصد بیشتر از اسانسور های مغناطیسی فضای ساختمان را اشغال میکنند درنتیجه با جایگزین کردن انها با اسانسورهای جدید فضای قابل توجهی که توسط این آسانسورها ذخیره می شود امکان تمرکز بر جنبه های دیگر یک ساختمان را فراهم می کند.
همچنین به این معنی است که توسعه دهندگان مجبور نیستند شفت آسانسور را به عنوان یکی از عناصر اصلی داخلی ساختمان در نظر بگیرند، زیرا آسانسورها به راحتی می توانند در خارج اجرا شوند.درنتیجه توسعه دهندگان قادر خواهند بود اشکال و پیکربندی های متفاوتی از ساختمانها را بسازند که قبلاً نتوانستهاند.
آسانسورهای چندگانه ساخت ساختمانهای بلندتر را نیز آسانتر میکند. در حال حاضر، طرح های کابل فقط می توانند با خیال راحت در حدود ۱۶۰۰ فوت در یک صعود مداوم بالا بیایند، بدین معنی که در ساختمانهای بلندتر شفت های بالابر متعددی باید نصب شود تا افراد بتوانند به قله برسند. همانطور که شرکت نصب آسانسور Premier Lift Group در مقاله خود در مورد آسانسورهای لوکس در آسمان خراشها یادآوری کرده است، بسیاری از شرکت ها نگران هستند که بتوانند با ظهور \”ساختمانهای مگاتال\” کنار بیایند.
با افزایش تعداد آسمان خراش ها در شهرهای بزرگ در سالهای اخیر. از آنجا که هیچ محدودیتی برای صعود آسانسورهای مغناطیسی وجود ندارد، توسعه این فناوری نمی تواند در زمان بهتری انجام شود.
آسانسور های مغناطیسی به چه میزانی امنیت دارند؟
عدم وجود کابل کشی اسانسورها سوالات متعددی را درباره سطح ایمنی اسانسور های مغناطیسی ایجاد کرده است؛ اما جای نگرانی نیست چرا که رفاه مسافران از چند جهت تامین شده است:
در مرحله اول، مانند سیستم آسانسور دوقلوی Thyssenkrupp، سیستم چند محرکه کابین اجازه میدهد تا مسیر تعیین شده آن توسط نرم افزار کنترل شود، بدین معنا که نباید از این سفرهای از پیش تعیین شده انحرافی داشت.
نرم افزار همچنین فضای بین هر کابین را کنترل می کند، به این معنی که اگر دو کابین بیش از حد به هم نزدیک شوند، کابین ها به طور خودکار سرعت خود را کاهش داده و در فاصله ایمن از هم متوقف می شوند. یک سیستم ترمز اضطراری وجود دارد که با سیستم کاملاً متفاوتی کار می کند، که در صورت قطع برق آسانسورها را نیز متوقف می کند.
ظهور آسانسورهای Thyssenkrupp فراتر از این است که زندگی ما را راحتتر می کند، اما می تواند به طور جدی به توسعه دهندگان ساختمان در ساخت آسانتر ساختمانهای بزرگتر و مقرون به صرفه کمک کند. این پیشرفت می تواند یک لحظه مهم در فناوری مدرن باشد.